Hola! Aquesta sèrie d’articles de SENDERISME A LA CERDANYA, pretenen ser una guia per als amants de la muntanya i la Cerdanya, per a que coneguin millor els cims que l’envolten.

ELS ESTANYS DE TRISTAINA

És cert, no estan a la Cerdanya, però si molt a prop 😉 Avui us portem la ruta dels Estanys de Tristaina; una excursió ideal per a fer en família durant aquest estiu, per gaudir d’una caminada relaxada i gens complicada, amb les millors vistes d’Andorra i 3 estanys que us ho posaran difícil per no remullar els peus!

Calendari de rutes

Característiques tècniques

• Dificultat: Baixa. És una ruta adequada per a gent acostumada a caminar, o bé per a fer amb guia
  • Alçada mínima: 2150 m
  • Alçada màxima: 2500 m
  • Desnivell positiu: 350 m
  • Desnivell negatiu: 350 m
  • Distància recorreguda: 5-6 km
  • Temps de ruta: 3,5 hores

Situem-nos

Ens situem a Andorra, concretament a l’últim parking de l’estació d’esquí d’Arcalís, Ordino, a uns 2215m d’altitud. Per arribar-hi, cal dirigir-se al poble d’Ordino i seguir les indicacions del sector Arcalís de l’estació d’esquí de Vallnord.

Els estanys es troben al Circ de Tristaina, una antiga zona glacial, on l’erosió del gel, va crear els espais on avui es situen els estanys, alimentats pel l’aigua de desglaç provinent de la neu que es fon a la primavera.

Són estanys que durant l’hivern tenen un aspecte molt diferent, ja que queden completament coberts de gel i neu.

El significat de la paraula Tristaina, fa referència a 3 estanys ben agrupats, que formen una sola entitat.

Com a curiositat, poc abans d’arribar al parking, ens trobem una escultura enorme en forma d’anell, anomenada Arcalís 91 (obra de Mauro Staccioli), situada just on la vall comença la seva part de pendent més pronunciat.

La ruta

És una ruta circular que comença al mateix parking d’Arcalís, al costat dret de la carretera (en sentit de pujada), on trobem les primeres marques que senyalitzen tot el camí: punts grocs.

El tram inicial fins a l’estany Primer, és el que té més desnivell, cosa que farà que entreu ràpidament en calor! Després de vèncer la primera pujada, ens trobem de cara amb el primer estany (Estany Primer… no deurien trigar gaire en trobar-ne el nom!), el que té un to més turquesa dels 3 estanys.

El voregem pel seu costat dret i després d’un segon tram de pujada, aquest més suau, arribem a l’Estany del Mig, on ja començarem a trobar pescadors que busquen entre d’altres la Truita.

Voregem de nou per la dreta l’Estany del Mig i al cap de pocs metres, de seguida trobem l’últim estany, el de Més Amunt! Aquest ens dona una magnífica vista del Circ de Tristaina davant nostre (amb el cim de Tristaina) i de l’Estany del Mig al darrera. És una zona on, fent silenci durant una estona, podem arribar a sentir el característic xiulet de la marmota, mamífer que després d’hivernar, està el ple procés de cria. Si ens desviem del camí cap a parts més elevades i amb més pendent, podem veure fàcilment els caus que fa la marmota al terra.

A partir d’aquí baixem lleugerament en direcció al tercer estany, i tot just arribant a tocar l’aigua girem a l’esquerra per iniciar el camí de tornada (sense fer la volta a l’estany), que aquest cop passarà per l’altre costat dels estanys.

Tot plegat ens durà aproximadament unes 2 hores de recorregut, pel que és una sortida ideal per a fer en un matí.

Nosaltres us podem dur tant a aquesta excursió com a moltes d’altres pel Pirineu, i descobrir-vos la zona, els paisatges, la fauna… No us ho penseu més i deixeu que els nostres guies us facin gaudir de la muntanya pirinenca!

L’equip de 360xplore.

RESERVA ARA UNA RUTA I DEIXA QUE ET GUIEM PER LA MUNTANYA!