Hola! Aquesta sèrie d’articles de SENDERISME A LA CERDANYA, pretenen ser una guia per als amants de la muntanya i la Cerdanya, per a que coneguin millor els cims que l’envolten.

EL CARLIT, EL CIM MÉS ALT DE LA CERDANYA (2921m)

Us mostrem aquí una de les ascensions més mítiques de La Cerdanya, per ser el seu sostre i per l’espectacularitat de les seves vistes.

Calendari de rutes

Aquesta ruta que proposem s’inicia des del llac de les Bulloses, que si bé ens agrada considerar-ho part de la Cerdanya francesa, ja pertany a la comarca del Capcir, dins del departament francès dels Pirineus Orientals.

El cim es pot iniciar també des de la vessant ceretana, concretament des del poble de Porté, tot i que el recorregut és força més llarg i té menys vistes de la vall, per això aquesta ressenya passa per la vessant de les Bulloses.

Accés

Sortint de Puigcerdà cal fer uns 45 minuts de cotxe en direcció a Les Angles, per agafar un trencall a l’esquerra un cop passat el poble de Mont-Lluís on, si estem a Juliol i Agost, al cap de 2 km haurem de deixar el cotxe i agafar un autobús, ja que la carretera queda tancada aquests mesos als vehicles particulars (si volem passar amb el nostre cotxe haurem de fer-ho abans de les 7 del matí).

La carretera acaba davant la presa del llac artificial de Les Bulloses, creat per a alimentar les centrals hidroelèctriques al llarg del recorregut del riu Tet, amb l’objectiu de proporcionar l’electricitat necessària a la via turística del Tren Groc.

Des de la presa, a 2000 m d’alçada, comença l’ascensió.

Ruta

Partint de la presa del llac de les Bulloses, tenim per davant 921 m de desnivell passant per 2 ecosistemes diferents: el bosc alpí, amb pins negres i avets; i el prat alpí, a partir de 2200-2300 m d’alçada, amb vegetació baixa, bàsicament algunes flors, herba i algun matoll.

Tot això acompanyat per 2 aspectes que fan molt singular aquesta ruta:

• Els estanys del Carlit: en veurem un total de 12 si fem el recorregut circular al pujar i baixar. D’origen glaciar i algun amb restes de neu fins i tot a ple estiu, fan de mirall de les imponents muntanyes i paisatges que tenen al voltant.
  • Les vistes de la vall de la Cerdanya: conforme anem guanyant alçada podem contemplar primer els cims de la vessant sud de la vall (Pic d’Eina, el Puigmal, el Puigllançada, la Tossa d’Alp, el Cadí o el Pedraforca més enllà), per acabar-ne veient la seva totalitat al arribar al cim.

El primer tram de la ruta transcorre entre boscos amb un desnivell poc pronunciat, ideal per escalfar mentre voregem els primers estanys. Aquí, compartim recorregut amb les rutes circulars dels 9 i dels 12 estanys del Carlit. Anem seguint les marques grogues que senyalitzen tot el recorregut i de tant en tant, sentirem el clàssic xiulet que fan les marmotes per a comunicar.se entre elles (fàcil de confondre amb el so que fa una àliga).

El segon tram de la ruta comença on trobem el punt de tornada de la ruta dels 9 estanys, creuant el pont que separa els estanys Llong i el de Vallell. A partir d’aquí el desnivell es torna més pronunciat i ja tindrem durant tota l’estona el Carlit imponent davant nostre. Passem ara per uns altres 2 estanys abans de deixar enrere els últims prats i pastures. Quan deixem enrere el punt de tornada de la ruta dels 12 estanys, passem a seguir les marques blaves i/o vermelles.

El tercer tram, el més pronunciat, arranca quan comencem a caminar sobre pedres, deixant la vegetació darrera nostre. Aquí, ens queda salvar el tram més tècnic, especialment els últims 150 m de desnivell, on caldrà en més d’una ocasió, fer servir les mans per a grimpar entre les roques. Cal vigilar aquí ja que el camí es fàcil de perdre per la poca visibilitat de les marques vermelles i la complexitat de la zona. En cas d’anar massa a l’esquerra quedaríem força exposats a l’aresta sud del cim, pel que és recomanable fer l’últim tram des de la vessant que hem anat veient durant la darrera hora del camí.

El cim! Un cop al sostre de la Cerdanya, podem contemplar perfectament tota la vessant per la que hem pujat, amb els 12 estanys als nostres peus i amb sort, mirant cap a la mateixa direcció, el mar a la zona de Perpinyà si és un dia clar. Cap a l’oest, tenim als peus l’estany de Lanós, part de la ruta alternativa d’ascens al cim. Veiem també el pic del coma d’Or, el pic d’Envalira, i més enllà, molts dels cims del Pallars. Gaudim també, de les magnífiques vistes de la Cerdanya i tots els cims que l’envolten.

El descens és lleugerament complicat en el seu inici, pels mateixos motius que al pujar, però a partir del primer llac, és pràcticament un passeig, que ens permet fer el retorn per la ruta dels 12 estanys fins arribar a la presa del llac de les Bulloses

Característiques tècniques

• Dificultat: Mitja-Alta. És una ruta adequada per a gent acostumada a caminar i amb habilitats a la muntanya, o bé per a fer amb guia en un grup reduït
  • Alçada mínima: 2000 m
  • Alçada màxima: 2921 m
  • Desnivell positiu: 921 m
  • Desnivell negatiu: 921 m
  • Distància recorreguda: 15,3 km (fent la tornada per la variant dels 12 estanys. Si es fa pel mateix camí d’anada són 14,9 km)
  • Temps de ruta: 6 hores (aproximadament 3h 30 per pujar i 2h 30 per baixar)

L’equip de 360xplore.

RESERVA ARA UNA RUTA I DEIXA QUE ET GUIEM PER LA MUNTANYA!